Med den nye Toyota RAV4
Plug-in Hybrid sætter verdens største bilmærke ny
standard for miljørigtige, elektrificerede
hybridbiler. Den elektriske rækkevidde er ikke
mindre end 75 kilometer, hvilket giver nye
muligheder for at køre fuldt elektrisk og derigennem
medvirke aktivt til, at reducere såvel udledningen
af CO2 som kvælstofilter – plus at bidrage til
mindre støjforurening.
Og det er ikke hypotetisk.
Faktisk har RAV4 Plug-in Hybrid kræfter nok til
almindelig elektrisk kørsel helt op til lige over
den danske motorvejsfartgrænse på 130 km/t. Men så
holder det nok ikke helt med de 75 kilometers
rækkevidde… Ikke desto mindre var vores erfaringer i
fjor på langtur i en RAV4 Hybrid (som Plug-in
versionen omdannes til, hvis man ikke vil forbruge
den opladede elektricitet), at også dér er
benzinforbruget moderat (læs
om vores langtur i Toyota RAV Hybrid hér >>>).
Baseret på RAV4 Hybrid
Den nye RAV4 version er
langt hen ad vejen identisk med den nye RAV4, som
Toyota introducerede i begyndelsen af 2019. Det
handler om dimensioner, indretning og pladsforhold –
dog 520 liter bagageplads versus 580 liter.
Sidstnævnte skyldes, at man har installeret et 18,1
kWh litium-ion batteri under gulvet i Plug-in’en
uden at sænke frihøjden eller forøge totalhøjden.
Firehjulstræk (AWD) er standard i Plug-in’en og man
har benyttet den samme 54 hk elmotor på baghjulene,
som man har i RAV4 Hybrid AWD.
Oppe fortil er tingene noget
anderledes. Ligesom i Hybrid-udgaven har man dog en
4-cylindret Atkinson cycle 2,5 liters benzinmotor,
men i Plug-in’en får den hjælp af en 182 hestes
elmotor (i Hybrid-udgaven leverer elmotoren kun op
til 120 hk). Det betyder i praksis, at man kan køre
fuldt elektrisk uden at savne kræfter (0-100 km/t på
10 sekunder), og vil man så køre de 180 km/t, som
bilen er god for eller nå 100 km/t på 6 sekunder,
går benzinmotoren i gang og tilsammen leverer
drivlinen 306 hestekræfter (mod Hybrid-udgavens 222
hk).
De mange hestekræfter gør
sjovt nok RAV4 Plug-in Hybrid til den
næst-kraftigste af Toyotas serieproducerede biler –
kun overgået af GR Supra. Men det er vigtigt at
pointere, at trods en rimeligt spændstig affjedring
og muligheden for at vælge en sportsindstilling,
bliver den nye plug-in hybrid ingen sportsvogn.
Mange køreindstillinger
Man kan vælge mellem flere
køreindstillinger: EV (elektricitet alene), Auto
EV/HV (hvor der forbruges af den opladede strøm, når
det i forhold til kørselsforhold og kørselsmønster
giver optimal mening) og HV (selvopladende hybrid –
hvor der ikke forbruges af den aktuelle
batteri-stand. HV virker i praksis, var vores
erfaring i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af den nye RAV4 Plug-in Hybrid, som
delvist fandt sted på danske veje i og omkring
København.
Og så kan man også vælge en
opladningsindstilling, hvor batteriet ved hjælp af
benzinmotor og regenerering stille og roligt lades
op til 70-80 procent af den maksimale
batterikapacitet, fordi Toyota anser det for
miljømæssigt uanstændigt, at presse maksimal mulig
strøm ind i batteriet (det forbruger nemlig
uhensigtsmæssig meget energi).
Avanceret hybridteknik
Hybridsystemet er yderst
avanceret og inkluderer mange finesser. Bilen
starter fx som udgangspunkt elektrisk, og hvis ikke
man blander sig, fortsætter den elektrisk, også hvis
man kører ved motorvejsfart. Når der så er brug for
benzinmotoren, som da er kold, startes denne
gradvist, så den først yder sit ypperste, når den er
varm nok til det. Den slags kaldes omtanke…
Der kan også vælges mellem
flere køreindstillinger: Eco, Normal og Sport – samt
”Trail” til brug i lettere offroad terræn (bilen har
en frihøjde på 19 cm samt en vadedybde på 52 cm,
ligesom Hybrid-udgaven).
Letkørt
Dermed er bilen temmelig
alsidig og kan køres på mange forskellige måder, som
kan stille krav til føreren, hvis han ønsker det,
men bestemt ikke behøver at gøre det. I Auto/EV
indstillingen og ”Normal” er man godt kørende, om
end man på et eller andet tidspunkt da må regne med
at løbe tør for strøm.
RAV4 Plug-in Hybrid er små
300 kg tungere end Hybrid-udgaven. Det mærker man
gennem en lidt opstrammet affjedring, som gør den en
smule mindre komfortabel end Hybrid’en. På den anden
side var den prøvekørte bil udrustet med 19” hjul,
så vi fik ikke et klart visende billede. Vi gætter
på, at affjedringen er mere tilgivende med 18” hjul.
Kører rigtigt pænt
Batteriet, som udgør den
største del af bilens mervægt, er placeret under
gulvet, hvorved krængningen er holdt i skak uden
brug af alt for stramme krængningsstabilisatorer.
Styringen er derfor præcis, overblikket godt og
kørekomforten god. I øvrigt var støjbilledet
generelt ret lavt, bl.a. fordi drivlinen ikke giver
meget lyd fra sig. Men ekstra lydisolering og en
akustisk støjreducerende forrude gør sit til at
underbygge det premium-indtryk, som bilen bringer
med sig.
Bilen blev også kørt i tæt
københavnsk bytrafik og udmærkede sig ikke mindst
ved den lethed, hvormed man kunne manøvrere i
trafikken. e-CVT automatgearet er yderst
smidigt og gør sit arbejde næsten umærkeligt.
Der benyttes samme
avancerede undervogn som i RAV4 Hybrid, hvilket
bl.a. inkluderer en dobbelt wishbone affjedring
bagtil. Det klæder i den grad bilen og giver sikre
kurveegenskaber såvel som god stabilitet ved
motorvejsfart.
Det nye flagskib
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
er da også fabrikkens nye flagskib. Der er kælet for
mange detaljer og udstyrsniveauet er højt, også i
den lavest udstyrede version. Visuelt adskiller
Plug-in Hybriden sig bl.a. gennem en sortlakkeret
frontgrill og beskyttelsesplader samt særlige hjul.
Headup-display er standard,
forskellige former for fjernstyring af fx klimaet
(en energi-effektiv miljørigtig varmepumpe) og
batteriets opladning også. Der kan lades op vha. af
et Type 2 Mode 2 kabel eller Type 2 Mode 3 (vægboks
ved hjemmet) der kan oplade batteriet på 5 timer ved
16A.
Den billigste RAV4 Plug-in
Hybrid (H3 Premium udstyr) var prissat til små
550.000 kroner, da priserne blev publiceret
tidligere på året. H3 Style kostede dengang 571.000
og H3 Executive 649.000 kroner. Men efter at de
endelige specifikationer er blevet defineret,
deriblandt bilens elektriske rækkevidde, har Toyota
kunnet sænke priserne med cirka 90.000 kroner. Det
har køberne næppe noget imod, for prissænkningen
trækkes naturligvis fra, inden bilen betales.
|